SUF nyheder

Venstres Ungdom blåstempler politisk terror

27.01.09 af SUF

Venstres Ungdom i Århus vil mødes og diskutere politik med det danske nazistparti DNSB. Det er helt i orden, forklarer deres formand Kristian Leer i en artikel i på Politiken, for de har jo også holdt møde med SUF, der jo går ind for en revolution.

I SUF er vi chokerede over dette. Den slags invitationer lukker nazister, der bruger politisk vold og hylder Hitlers holocaust, ind i varmen i vores samfund.

- Når VU inviterer nazister til et politisk møde, så blåstempler de nazisternes politiske terror. Og når de sammenligner nazister med SUF, så accepterer VU nazisterne voldelige metoder. Hvis VU ikke støtter nazisternes politiske overfald, så burde de tage afstand fra nazisterne og aflyse mødet, opfordrer Anders Jansen fra SUF.

I det sidste halve år er SUF-medlemmer tre gange blevet overfaldet af nazister. 19-årige Sarah Victoria Bruun fik tæsk i Århus en lørdag aften. Tre unge SUF’ere i Vejle blev overfaldet efter et møde af nazister. Og Peter Hegner Bonfils blev smadret af en gruppe nazister I Århus.

- I Danmark har vi store problemer med nazister og bøller på højrefløjen, der overfalder indvandrere, homoseksuelle og venstreorienterede. I deres syge ideologi er det retfærdigt at bruge politisk vold mod politiske modstandere. Det er forskellen på nazister og resten af samfundet, siger Anders.

SUF er en demokratisk organisation, der kæmper med fredelige midler for at ændre samfundet. Vi vil have en revolution, og det vil sige, at almindelige mennesker får ret til at bestemme over deres eget liv og over samfundet.

- Vi tager på det skarpeste afstand fra politisk vold og terror, og vi er dybt frustrerede over, at vores medlemmer jævnligt bliver overfaldet af nazister, fordi de er imod racisme og vil have en anden regering, slutter Anders fra SUF.

Update: VU fortsætter med at sige dumme ting, og SUF- Århus har netop aflyst et planlagt debatmøde med VU.

Del denne artikel

Kommentarer

  1. Kommentar #1 skrevet af Karmus - 29. januar 2009, 23:54

    Stærkt gjort, Århus! Sådan! Ingen dialog med racister eller folk der giver dem talerum. Færdig, punktum.

  2. Kommentar #2 skrevet af Jesper - 2. februar 2009, 02:22

    Hejsa SUF.
    `
    Én ting er, at i ikke er enige med hvad VU Århus gør. En anden ting er, at lyve.

    Og i lyver.
    “Venstres Ungdom blåstempler politisk terror” – løgn! Det passer simpelt hen ikke! Jeg vil gerne se dokumentation for at bare én eneste VU’er har ytret, at han blåstempler nazismen! Indtil da er det løgnagtig ondsindede rygter i sætter i gang om en ellers respektabel ikke-voldelig organisation som VU!

    “Når VU inviterer nazister til et politisk møde, så blåstempler de nazisternes politiske terror” – igen FORTOLKER i ting! og i tager fejl, VU Århus ønsker blot at høre hvordan det kan være, at et ungt menneske kan være tilhænger af så forkert en ideologi? Folk har vel ret til at mene hvad de vil! Eller i skal måske gøre jer til herrer over hvad folk må mene?

    “ så accepterer VU nazisterne voldelige metoder” – hvordan kan i finde på at sige det…? Det er jo SÅ forkert. Hvorfor undersøger i ikke sagerne først, og måske endda SPØRG VU hva vi i virkeligheden mener?
    Dette er hvad formanden har udtalt på VU’s vegne:
    http://vu.dk/2009/01/om-vu-og-nazisme%e2%80%a6/

    Jeg håber VIRKELIG at denne løgnagtige forfalskede udlægning af begivenhederne bliver fjernet fra hjemmesiden! Jeres overfortolkninger er respektløse overfor en organisation, der er mere fredelige end jeres egen! I lægger ord i munden på os som ingen anden!
    Der er VU’ere der er døde i kampen mod den ideologi hvis tilhængere i frygter så meget!

    I burde udvise lidt mere respekt, selv overfor politiske modstandere…

    “Jeg er uenig i, hvad de siger, men jeg vil til min død forsvare deres rettighed til at sige det” – voltaire.
    Dette er et princip jeg kan følge, det kan i tilsyneladende ikke.,. og hvem har så det største problem, VU eller SUF?

    Som landet ligger er VU da vidst de eneste af VU og SUF, der går ind for ytringsfrihed – tilsyneladende!

    Jesper – VU Sønderborg PU formand og bestyrelsesmedlem, samt LS medlem

  3. Kommentar #3 skrevet af Luca Flintrup - 3. februar 2009, 15:33

    Svar til Jesper:
    Heiler i også med nazisterne, ligesom KUerne gjorde under besættelsen? Det eneste gode argument der er for at være i dialog med nazister er hvis man har til formål at bekæmpe dem indenfra. Jeres dialog er langt mere sympatisk og i ligger stor vægt på den politiske frihed og deres ytringsfrihed. Skal man virkelig have frihed til at ytrer sig racistisk? Ytringsfrihed kan ikke bruges til en skid!

  4. Kommentar #4 skrevet af Larsen - 5. februar 2009, 16:56

    Nazisme implicerer til enhver tid vold; vold mod uønskede etniske grupper, seksuelle minoriteter, politiske modstandere m.fl. Det viser både historien såvel som nazisternes aktuelle praksis.

    Derfor er nazisme ikke bare en politiske holdning, som så mange andre, der må respekteres og som kan diskuteres frit med dens støtter. Nazisme er altid lig med overgreb.

    Når man inviterer nazister til offentlig debat, som med andre politiske modstandere, legitimerer man dem som nogen, der har holdninger som bør respekteres. Nogen hvis synspunkter man bør lytte på. Det kan man kalde en blåstempling, selvom jeg ikke er i tvivl om, at VU absolut ingen interesse har i at legitimere nazismen som ideologi.

    Man kan sagtens diskutere nazisme sagligt, uden ligesom at byde dem op til dans. Jeg mener i øvrigt at det er en god idé at diskutere nazisme, og hvordan/hvorfor vores samfund åbenbart lægger kimen til dette problem.

    Husk på, at nazismen er decideret antidemokratisk. Så de bruger deres ytringsfrihed til at fremme en afskaffelse af samme.

    Det er muligt, at du vil dø for deres ret til at ytre sig, men de vil slå ihjel for at hindre dig i at gøre det samme. Det må man da forholde sig til?

    Er uenig med Luca i, at ytringsfrihed er ubrugelig. Den er meget vigtig, men spørgsmålet er, hvor grænsen bør gå.

  5. Kommentar #5 skrevet af Martin - 6. februar 2009, 10:45

    Svar til Luca Flintstrup.

    Selvfølgelig kan ytringsfrihed bruges til noget, Det er næsten det eneste vi har, Folk må mene hvad de vil, det skader ikke nogle, så må man ignorere dem hvis de er dumme at høre på. Problemet er ikke ytringsfrihed, had kommer ikke af retten til at ytre sig, det kommer af en forhadet fortolkning af verden, skabt af det der skaber alle andre problemer. Voldshandlinger er ikke et ytringsfriheds problem, det er en reaktion af mennesker der ikke kan andet..

  6. Kommentar #6 skrevet af Karmus - 6. februar 2009, 13:30

    I SUF går vi i allerhøjeste grad ind for ytringsfrihed, da det også er en forudsætning for at vi selv kan ytre os og komme frem med vores egen politik. Men ved at gå i dialog med nazister, anerkender man at deres holdninger er acceptable – også selv om de er lovlige – at have i vores demokratiske samfund. Kun ved at ignorere dem eller bekæmpe dem aktivt, kan man vise reel opposition til deres forfærdelige menneskesyn. “Den der ikke reagerer, accepterer!” (citat)

Det er ikke længere muligt at kommentere denne nyhed.